Uncategorized

FAQ Winterzwemmen en intermittent fasting!

By februari 26, 2021 No Comments

Winterzwemmen

– Hoe vaak doe je dit per week? En als je gewend bent voel je de kou dan nog?
Iedere dag koud afdouchen. Je voelt wel dat het water koud is maar de stressreactie wordt veel minder. Ademhaling blijft normaal. Zwemmen in buitenwater minimaal 1x/week. Zou meer willen, logistiek is vaak probleem.

– Kun je nog wat meer vertellen over hoe je die ademhaling doet?
Ademhalingsoefeningen gericht op goede uitademing, google eens op “box breathing”. Wim Hof heeft specifieke ademhalingsoefeningen, beste is dat eens in een workshop te trainen. Andere optie: Via een aantal sessies fysiotherapie kun je ook beter leren ademhalen, hiervoor is geen verwijzing nodig.

– Is deze volgorde de bedoeling of kun je het ook houden bij alleen koud douchen?
Waarschijnlijk doel je op de volgorde douchen- emmer- zwemmen. Natuurlijk kun je het houden bij koud douchen, als je daaraan gewend bent zal je makkelijke in de winter een emmer water buiten zetten of eens de zee in gaan. Kern is, doe wat je lekker vindt.

-Ik douche nu 3 weken elke dag 1 minuut koud af. Is de volgende stap de tijd opvoeren of eerder nog kouder, of om en om kouder en langer?
Bouw op met koud water naar 2-3 minuten, mag natuurlijk langer, als je maar weer makkelijk opwarmt. Als de kraan echt koud zet is dat voldoende prikkel. 

 

– Raadzaam bij hoge bloeddruk?
In dit geval eerst even met de huisarts overleggen of de bloeddruk echt te hoog is, of aan de hoge kant. Als het “mag”, starten met douchen en dan rustig van warm naar koud, bv eerst alleen de benen en de armen, belangrijk dat de stressreactie onder controle blijft. In de sheets wordt oo duidelijk gemaakt dat na 6c de reactie al minder wordt alsmede de tijdelijke bloeddrukverhoging. Rustig opbouwen dus en de weg van geleidelijkheid.

– Voel je je er zelf beter door?
Ik doe het al zo’n 4 jaar en ervaar zeker positieve effecten, zeker direct erna. Bij mij is het gebruik van koud water een item van een gezonde leefstijl waarbij ik let op voldoende en gerichte training, bewustzijn van wat en hoe te eten, ademhalingstraining en ontspanning.

– Raadzaam indien chronische klachten? En wat zijn de effecten maar ook de risico’s?
Dit zou een mooie gelegenheid zijn om via een intake fysiotherapie de mogelijkheden van een betere leefstijl te bespreken irt de klachten. Eventueel in relatie tot medicatie e.d. Graag tot ziens dus!

 

Intermittent fasting:

-Is het de bedoeling dat je dit eeuwig volhoudt of af en toe een week?
Nee, je hoeft het niet je hele leven lang te doen, echter is het een leefstijl dus als dit bij je past zal het niet als een dieet voelen en het jouw manier van eten worden. Wel adviseer ik het minimaal 4-6 weken te doen voor de gezondheidseffecten en het liefst een aantal keer per jaar. Dus bijvoorbeeld 2-3 keer per jaar 6 weken intermitting fasten.

 

-Wat adviseer je bij nachtdiensten?
Bij nachtdiensten verschuift je ritme, dus ook je eetritme. Luister hierin goed naar je lijf welk ‘eetwindow’ je wil hanteren, maar zorg ervoor dat je minimaal 12 uur vast. Het principe blijft hetzelfde en het maakt niet uit welke uren van de dag je (niet) eet.  

– koffie en thee? Hoe zie jij dit?
Koffie, thee en water zonder suiker/calorieën mogen onbeperkt worden gedronken tijdens het vasten. Het bevat geen calorieën (=brandstof), waardoor het hormoon insuline niet wordt geprikkeld zijn werk te doen. Dit betekend dat je lichaam nog steeds in de rustfase blijft. 

 – Positieve ervaring met cliënten van jou?
Ja, echter is het niet voor iedereen geschikt. Luister naar je eigen lijf en bij eventuele medische bijzonderheden altijd eerst overleggen met een arts. Daarnaast kan ik het voor velen adviseren, omdat de kwaliteit van de voeding verbeterd en de snacks/tussendoortjes vaak vervallen wat resulteert in gewichtsverlies. 

 

Mocht ik je hiermee kunnen helpen, dan mag je altijd contact opnemen met mij of een collega, zodat we samen gaan kijken welke variant past bij jouw situatie en de invulling hiervan.