Wat is artrose?

Artrose is een veel voorkomende gewrichtsaandoening. In de volksmond wordt artrose ook wel ‘slijtage’ van de gewrichten genoemd. Dit is echter niet helemaal waar. Artrose is een natuurlijk verouderingsproces waarbij er veranderingen plaatsvinden in het gewricht.

In het kort:

• Artrose is een veelvoorkomende gewrichtsaandoening.
  • Het is een chronische ziekte; artrose gaat niet meer over.
  • Klachten zijn onder meer (start)pijn en/of (start)stijfheid in het gewricht.
  • Artrose is geen ‘gewrichtsslijtage’: er is dus wél iets aan te doen!
  • Jonge mensen kunnen ook artrose krijgen, bijvoorbeeld na een blessure of operatie.
  • Als je artrose hebt, is het belangrijk om in beweging te blijven.
  • Fysiotherapie kan je helpen om op een verantwoorde manier te (blijven) bewegen.

Zoals in de afbeelding hieronder is te zien, bestaat een gewricht uit twee botten. Op de uiteinden van de botten zit een laagje kraakbeen. Door de gladde eigenschap van kraakbeen kunnen gewrichten gemakkelijk strekken, buigen en draaien.

Bij artrose is deze laag dunner geworden, waardoor het oppervlakte van het bot onregelmatig is. Het gevolg is dat de gewrichten minder makkelijk bewegen.

Artrose komt het vaakst voor in de knie, heup en handen (duim en kootjes van de vingers).  Het aantal vrouwen dat artrose krijgt is hoger dan mannen. Tevens hebben mensen met overgewicht, fysiek zwaar werk of mensen met een trauma opgelopen bij sport en/of een ongeluk een groter risico op het ontwikkelen van artrose. In andere gevallen kan artrose het gevolg zijn van ziektes zoals reumatoïde artritis.

De behandeling van artrose

Om de diagnose artrose te stellen is geen röntgenfoto nodig. Een arts of therapeut kan op basis van je klachten vaststellen of die worden veroorzaakt door artrose.

Soms is het geven van informatie en advies over wat je zelf kunt doen niet voldoende. In dat geval is een passende behandeling nodig. In eerste instantie kun je voor zo’n behandeling terecht bij je huisarts en/of een therapeut. De volgende behandelingen zijn effectief:

• Fysiotherapie
  • Pijnstillende medicijnen

Afspraak maken?

U kunt eenvoudig een afspraak maken door ons contactformulier in te vullen. Of bereik ons telefonisch op werkdagen tussen 08:00 en 17:00.