Oedeemtherapie

Oedeem is een abnormale vochtophoping in het weefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aanvoer en afvoer van vocht. Dit uit zich in een gevoel van spanning of stuwing van de huid, een pijnlijk of tintelend gevoel en een toename van de omvang van het lichaamsdeel. Er zijn verschillende vormen van oedeem, afhankelijk van de oorzaak. Bekende voorbeelden zijn het lymfoedeem, het armoedeem na een borstoperatie, of het beenoedeem na een gynaecologische operatie. Een ander veel voorkomend oedeem is veneus oedeem, wat meestal veroorzaakt wordt door vaatwandzwakte en vooral voorkomt in de benen. Lipoedeem, een vet- en vochtophoping, is ook een vorm van oedeem die in de benen voorkomt. Ook een combinatie van verschillende soorten oedeem komt regelmatig voor.

De belangrijkste effecten van oedeemtherapie zijn:

• vermindering van de omvang van het oedeem
  • spanningsafname van het oedeem: pijnvermindering
  • functieverbetering van de spieren en gewrichten
  • afname van de infectiekans.

Verschillende behandelmogelijkheden van oedeem

De oedeemtherapeut van FysioExpert biedt een combinatie van verschillende behandelmogelijkheden.

Manuele lymfedrainage

Manuele lymfedrainage is een specifieke massagetechniek die gericht is op verhoging van de transportcapaciteit van het lymfestelsel. Door gebruik te maken van bepaalde specifieke handgrepen kan het vocht verplaatst worden naar gebieden in het lichaam waar het lymfesysteem nog in tact is, zodat het daar vandaan in de circulatie/bloedsomloop kan worden opgenomen.

Compressietherapie

Compressietherapie houdt in dat door middel van het aanleggen van bandages/zwachtels van buiten af een continue druk wordt aangebracht die het uittreden van vocht tegengaat en de afvoer van lymfe ondersteunt.

Oefentherapie

Als er door het oedeem een bewegingsbeperking is ontstaan, biedt oefentherapie uitkomst. Met behulp van oefeningen streven we ernaar de bewegingsomvang en spierkracht weer te verbeteren.

Lymfetaping

Bij lymfetaping wordt gebruik gemaakt van een specifieke tape die een liftende werking heeft. Hierdoor kan de onderhuidse circulatie verbeteren en de afvoer van lymfevocht bevorderd worden.

Ademtherapie

Ademtherapie bestaat uit specifieke oefeningen met betrekking tot uw ademhaling die de afvoer van (lymfe)vocht verbeteren.

Daarnaast wordt u uiteraard voorgelicht over huidverzorging, voeding, preventie en zelfhulp. Dit zijn zaken waarmee u zelf aan de slag kunt gaan. Ook wordt u begeleid in het weer opbouwen van uw dagelijkse activiteiten.